ДИМИТЪР  ЛУКАНОВ
1920 - ?

             Димитър Луканов е роден на 7 март 1920 г. в Пирдоп. Завършил е средно техническо образование и работи като автомобилен техник. Работил е дълги години като механик на състезателните машини в Народния съюз за спорт и техника, дълги години в Техникума по нергетика "Вилхем Пик".
          Твърде млад започва да работи в представителството на мотоциклети BMW, където идвали само спортисти, състезатели по мотоциклетизъм. Между тях били известните Димитър Соколов, Продан Георгиев, Ценко Джамбазов, Георги Желев - тогавашен рекордеор на България за бързина. Бил още много млад и започнал да мечате да има машина като техните, но те всички работели в собствени технически работилници и имали възможност да притежават скъпите спортни машини, а Луканов нямал такива възможности. 
            За пръв път се споменава за него на пистови състезания на игрище "Юнак" през 1939 г. Където участва в малкия клас до 100 куб см. Тогава пресата го споменава като обещаващ състезател.
               След като се образувал Народния съюз за спорт и техника, през 1945 г. го поканили в техническия отдел на Министерството на народната отбрана. Предложили му да участва в една комисия за разпродажба на трофейни германски мотоциклети BMW R75 и DKW NZ350. След като участвал в комисията се наложило неговото мнение, че трябва да се запазят мотоциклетите BMW, предлолижи му да ги възстанови и да го направят технически офицер. Той действително ги възстановява и полуава като подарък един от тези мотоциклети с мощност 28 к.с. Луканов сам го преработва като повишава мощността до 50 к.с. 
             С тази машина през 1948 г. Луканов поставя нов рекорд за бързина у нас като достига 155 км/ч и подобрява рекорда на Ценко Джамбазов от 1938 - 144 км/ч. 

      момент от поставянето на рекорда



          Два дни след това се провежда републиканско първенство по мотоциклетизъм на шосе. Участват повече от 50 състезатели. Луканов си спомня:

        "На третата обиколка благодарение на мощната ми машина имах 8 км. аванс. На завоя на Орлов мост почувствах разлюляване на машината - спуках гума. Любители мотоциклетисти от зрителите ми смениха цяла джанта с гума от друго БМВ за по-малко от 5 мин. През това време бях задминат от асовете в състезанието, но не се отказах и продължих и още в с. Дървеница ги настигнах и задминах. Така спечелих и това състезание и станах шампион на шосе.

Няма коментари:

Публикуване на коментар